• Glagoljica potječe iz svakodnevnice ilirskog doma
    Da glagoljica svojim oblikom ukazuje na daleku starinu ustvrdio je još čuveni Vatroslav Jagić. Tim mišljenjem suprotstavio se perjanicama panslavizma Franji Račkom, Josefu Šafariku te drugim zagovornicima mišljenja da je sv. Ćiril ”obreo glagoljicu iz grčkog pisma”. Već i površnom usporedbom glagoljice i grčkog alfabeta lako je zaključiti da ta dva pisma imaju potpuno drugačiju strukturu, te da je novo Konstantinvo pismo, prema opisu u spisu ”O pismenima” Črnorizca Hrabara, bez ikakve sumnje ćirilica - o čemu sam već prije dao svoje mišljenje.
  • Bugarska glagoljica NIJE preteča hrvatske glagoljice
    Ispravak pogrešnog datiranja Preslavskog grafita u Bugarskoj bitno mijenja ćirilometodsku vremensku crtu širenja glagoljice i glagoljaštva čineći je neodrživom.
  • Dr. Julia Verkholantsev: "Slavensko pismo sv. Jeronima"
    Dr. Julia Verkholantsev, s Kalifornijskog sveučilišta iz Los Angelesa, napisala je knjigu "Slavensko pismo sv. Jeronima" (”The Slavic Letters of St. Jerome” (* 1)).
  • Tragom hrvatskog glagolizma
    Fra Marko Japundžić (1914.-2000.) je možda najveći istraživač glagoljice XX. stoljeća. Pripadao je redu franjevaca trećoredaca, dakle izvornim glagoljašima.
  • Glagoljica - nepotrebna hrvatska žrtva na oltaru panslavizma
    Već sam nekoliko puta istaknuo da je ćirilometodska teorija o nastanku glagoljice bila jedan od od instrumenata panslavističkog pokreta u kojemu su sredinom XIX. stoljeća između ostalih sudjelovali Josef Dobrovsky, Josef Šafárik i dr. Franjo Rački. No, što je to točno panslavizam i zašto je bitan u cijeloj priči o glagoljici?
  • Česi mijenjaju stav oko nastanka glagoljice
    U Češkoj sve je više prisutan stav da su Sveta Braća kao misionari DONIJELI glagoljicu u Veliku Moravsku i taj stav pomalo potiskuje zastarjelo mišljenje Dobrovskog i Šafarika da je Konstantin AUTOR glagoljice.
  • Glagoljica u suvremenoj Poljskoj
    Interes za glagoljicom postoji i u Poljskoj jer je i Poljaci drže pismom svojih predaka.
  • Mit o grčkom uzoru u nastanku glagoljice
    U istraživanju glagoljice često sam naišao na tvrdnje autora da je glagoljica nastala prema uzoru na grčki alfabet, pa onda na grčki kurziv pa čak i na grčku miniskulu. Za niti jednu od tih tvrdnji naprosto nema znanstvenog dokaza već samo VJEROVANJE autora takvih tekstova u čuveni zapis Črnorisca Hrabara da je Konstantin (Ćiril) načinio 38 znakova slavenskog pisma prema uzoru na grčko pismo i da je to pismo - glagoljica.
  • Slovenac Miklošič protiv Čeha Šafárika u obrani ILIRSKOG porijekla glagoljice
    Franc Miklošič (1813-1891.), slovenski filolog i jezikoslovac, svestran slavist svjetskoga glasa i jedan od osnivača suvremene slavistike.
  • Zašto je OŠTRICA NOŽA otkrivena u DANSKOJ ispisana RUNAMA IZ II. stoljeća bitna istraživanju HRVATSKE povijesti
    Da je ova ista oštrica pronađena u Hrvatskoj i da su na njoj umjesto runa glagoljska slova - bila bi od hrvatskih paleografa datirana u najranije X. stoljeće. Zašto?
  • Spomenik pavlinu Brozu Kacitiću - prvom hrvatskom tiskaru
    Jedan od glavnih likova prvog romana otisnutog glagoljicom - "Misal kneza Anža Frankopana", pavlinski đakon Broz Kacitić uskoro će dobiti spomenik u Kosinju, u blizini mjesta na kojemu je oko 1482. godine ustanovljena prva hrvatska tiskara.
  • Jagićeva suzdržanost za ćirilometodsku teoriju
    Jedna od teorija o postanku glagoljice nazvana je Jagić-Taylorovom. O njoj u Hrvatskoj enciklopediji piše:
  • O važnim hrvatskim riječima prije Svete Braće
    Za riječi koje su postojale prije VII. stoljeća kaže se da su PRASLAVENSKE, a STAROSLAVENSKE su riječi kojima su pisana književna djela od vremena Svete Braće.
  • "Istočni grijeh" slavenske paleografije
    Dogma o Ćirilu kao autoru glagoljice (u ovom slučaju namjerno ne koristim riječ "teza") ima za posljedicu nametanje donje granice starosti glagoljskih natpisa u IX. stoljeće, što nas vodi u "začarani" krug - niti jedan glagoljski tekst slavenski paleografi ne smiju datirati prije 863. godine jer je te godine, prema njihovom vjerovanju, Ćiril "stvorio" glagoljicu, a onda kao dokaz o Ćirilovom autorstvu tvrde da ne postoji niti jedan spomenik stariji od Svete Braće.
  • Karl Pertz: "De cosmographia ethici"
    Da ne bi stekli pogrešan dojam kako je u XIX. stoljeću sve išlo "niz dlaku" ćirilometodistima predstavit ću vam djelo "De cosmographia ethici libri tres" Karla Augusta Friedricha Pertza (1828-1881.), njemačkog povjesničara i knjižničara, objavljeno u Berlinu 1854. godine.
  • Ćirilometodski "l art pour l art"
    Zagovornici ćirilometodske teorije o nastanku glagoljice crpe inspiraciju iz hagiografskih tekstova o Svetoj Braći i njihovim učenicima poznatijih kao "žitija", te stoga smatram potrebnim razjasniti zašto hagiografske tekstove (žitija) niti jedan ozbiljan povjesničar ne smatra relevantnim povijesnim izvorom.
  • Josef Dobrovsky - "krvnik" sv. Jeronima
    Često u literaturi o porijeklu glagoljice nalazim tvrdnju kako je znanstveno dokazano da sv. Jeronim nije autor glagoljice. Ne tvrdim da jeste, no znatiželjno sam tragao za tim "znanstvenim dokazom" i to "otkriće" rado ću podijeliti s vama.
  • Papa Siksto V.: Sveti Jeronim tvorac ilirskog pisma
    Prije nešto manje od dvije godine, u ožujku 2022., viši znanstveni suradnik na Institutu za povijest umjetnosti u Zagrebu dr. sc. Daniel Premerl objavio je vrlo zanimljiv rad pod nazivomr ”Sanctus Hieronymus litterarum illyricarum inventor” - ikonografija svetoga Jeronima kao tvorca glagoljice” (* 1).
  • Sakcinski protiv Šafárika u obrani hrvatskog porijekla glagoljice
    U jednom prethodnom postu spomenuo sam da se Ivan Kukuljević Sakcinski suprotstavio Šafárikovim naporima da glagoljicu pripiše Svetoj Braći te da hrvatsku kulturnu i povijesnu baštinu pripiše Srbima. O tome je odličnu radnju napisao naš povjesničar Ivan Pederin u svom znanstvenom članku objavljenom 2007. godine.
  • Pavel Josef Šafárik - čovjek koji je Hrvatima ukrao glagoljicu
    Pavel Jozef Šafárik (1795-1861.) je potekao iz evangeličke obitelji. Bio je profesor i ravnatelj gimnazije u (tada mađarskom) Novom Sadu 1819-1833., nakon toga urednik časopisa i kustos u Pragu, te ravnatelj Sveučilišne knjižnice (od 1848.), a na praškom Sveučilištu izvanredno je predavao slavensku filologiju. U revoluciji 1848. predsjedao je (s Palackým) Slavenskom kongresu, zastupajući umjerenu liniju austroslavizma.
  • Izvori ćirilometodske teorije
    Ovaj post započinjem jednim srednjovjekovnim vicem. Mladi je redovnik, prepisivač u skriptoriju, zatražio od gvardijana da za predloške uzme stare, izvorne spise umjesto novijih prijepisa. Gvardijan mu je to odobrio i momak se zavukao u podrumsku pismohranu.
  • Glagoljica i sv. Jeronim
    Glagoljaška narodna predaja, naročito u Dalmaciji, čvrsto je vezana uz sv. Jeronima. Njemu u čast još u davna vremena dizane su crkve u kojima je njegovana glagoljaška pjevana misa. Nisam naišao na podatak da je bilo gdje na glagoljaškom području postojala rimokatolička crkva sv. Ćirila i Metoda prije XIX. stoljeća - znam samo za grkokatoličke i pravoslavne u kojima se liturgije čitaju iz ćirilicom pisanih i tiskanih knjiga.
  • O proputovanju Svete Braće kroz Dalmaciju
    U časopisu ”Slovo” objavljen je 2009. godine znanstveni članak "Hrvatski glagoljski natpis Župe Dubrovačke iz 11. stoljeća" Marice Čunčić i Marte Perkić.
  • O znakovima istim ili vrlo sličnim glagoljskim u starim pismima u prostoru i vremenu
    Opovrgavajući u prethodnim napisima stavove dr. Franje Račkog objavljene u knjizi "Pismo slovjensko" iz 1861. godine, kojima je na velika vrata uveo tzv. ćirilometodsku teoriju o postanku glagoljice, došao sam do zanimljivih podataka te ih nalazim potrebnim iznijeti ih i kumulativno.
  • "Črte i rezi" Črnorizca Hrabra
    Čak i vrlo površnim pogledom na glagoljicu lako se uočava da većina glagoljskih slova ima uz crte i zatvoreni dio tzv. "oko" što ovo pismo čini posebnim i prepoznatljivim. Dakle crte i "oka".
  • Tko se odrekao križa: Sveta Braća ili njihovi učenici?
    U glagoljskom slovu AZ mnogi vide znak križa. Time se ističe kršćanski duh glagoljice - KRIŽ je u prvom slovu!
  • Glagoljica u Vinici u Beloj Krajini u Sloveniji
    Godina 1556. upisana je i glagoljicom iznad ulaza u kapelicu Sv. Katarine u kaštelu Vinica, u Beloj Krajini u Sloveniji, koji se nalazi uz lijevu obalu rijeke Kupe nedaleko od graničnog prijelaza Pribanjci - Vinica. (ČRT-FRT-LJUDI-EST)
  • Jedan dio ”nas” bio je tu oduvijek
    ”Nismo samo potomci Slavena!” naslov je napisa objavljenog u HAK reviji (* 1), u kojem je predstavljen razgovor povjesničara dr. sc. Nevena Budaka, redovnog profesora hrvatske povijesti srednjeg vijeka na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu i Rijeci, i novinara Hrvoja Dečaka. Iz opširnog napisa izdvajamo tek neke naglaske, posebice vezane uz pitanja o podrijetlu Hrvata.
  • Zabluda Franje Račkog (13. dio)
    Slovo UK Slovo FRT Slovo HJER
  • Zabluda Franje Račkog (12. dio)
    Slovo RECI Slovo SLOVO Slovo TVRDO
  • Zabluda Franje Račkog (11. dio)
    Slovo NAŠ Slovo ON Slovo POKOJ
  • Zabluda Franje Račkog (10. dio)
    Slovo LJUDI Slovo MISLITE
  • Zabluda Franje Račkog (9. dio)
    Slovo ĐERV Slovo KAKO
  • Zabluda Franje Račkog (7. dio)
    Slovo ŽIVJETI Slovo DZELO Slovo ZEMLJA
  • Zabluda Franje Račkog (4. dio)
    Koji su učenici Svete Braće glagoljali u Hrvatskoj?
  • Zabluda Franje Račkog (3. dio)
    VEDI - treće slovo glagoljske azbuke GLAGOLI - četvrto slovo glagoljske azbuke
  • Zabluda Franje Račkog (2. dio)
    BUKI - drugo slovo glagoljske azbuke
  • Zabluda Franje Račkog
    Knjigom "Pismo slovjensko" iz 1861. godine dr. Franjo Rački postavio je tzv. ćirilometodsku teoriju o nastanku glagoljice. Sve do tada glagoljica se dovodila u vezu sa sv. Jeronimom odnosno nije se uopće dovodila u vezu ni sa kime.
  • Nepoznati petroglifi u dolini rijeke Like na području Kosinja*
    I u Hrvatskoj su u više špilja, ali i na pojedinim stijenama pronađeni, posebice posljednjih desetljeća, petroglifi, u kamen uklesani ili ugrebeni znakovi. Među njima su i posebno zanimljivi petroglifi iz sutjeske Sklope na rijeci Lici. Tamošnji raznoliki i brojni ugravirani simboli još nisu dovoljno istraženi, te im nije utvrđeno značenje niti starost.
  • Da li su Hrvati poznavali brojeve prije Ćirila i Metoda?
    Kako sam u prethodnom postu napisao - ćirilometodska teorija o nastanku glagoljice otvara više pitanja nego što daje odgovora, pa evo i drugog pitanja: Ako su Sveta Braća autori glagoljice, kako su Hrvati zapisivali BROJEVE prije IX. stoljeća?
  • Da li su Hrvati bili nepismeni prije Ćirila i Metoda?
    Teorija prema kojoj su Sveta Braća Ćiril (Konstantin) i Metod autori glagoljice, nastala u 19. stoljeću, otvara više pitanja nego što daje odgovora. Jedno od tih pitanja glasi:
  • Kosinj: Lijepa priča koja se - još uvijek - otima zaboravu
    Razočaravajuće je koliko hrvatske institucije baštine ne samo komunistički već i višestoljetni tuđinski antihrvatski odnos prema nacionalnoj povijesti. To što su gotovo fanatično odbacili hrvatsko porijeklo glagoljice i bez ikakvih dokaza pripisali je dvojici Grka, Ćirilu i Metodu, samo je uvod u negiranje postojanja glagoljske tiskare u Kosinju u drugoj polovici 15. stoljeća.
  • Glagoljica - tisuću godina prije Konstantina
    Baveći se glagoljicom preko 30 godina stalno sam se vraćao pitanju njezinog porijekla, tim više što niti za jednu teoriju, pa tako niti onu po kojoj je Konstantin (Ćiril) njezin tvorac, nema nikakvih materijalnih dokaza.
  • Tajna Siničić špilje: Neodgonetnuto pismo staro oko 12 tisuća godina*
    S izleta do Kutereva, Krasnog i vrila Gacke u Lici, poduzetog s prijateljima 12. kolovoza 2007. godine, donio sam kući gomilicu turističkih karata i vodiča, a posebnu pozornost privukla mi je mala fotomonografija - turistički vodič "Gacka", u izdanju Turističke naklade iz Zagreba. U toj knjižici objavljenoj 1999. godine, u poglavlju ”Povijest pokrajine Gacke” nalazi se snimka naslovljena "Leptolitički urezi na stijeni u Siničić špilji, 9500. g. pr. K.".
  • Runski natpis iz Breze u Bosni i Hercegovini je slavenska pogrebna molitva
    Donosimo prijevod jednog od rijetkih runskih spomenika na našim prostorima, koji je pronađen 1930. godine na iskopavanju ostataka ranokršćanske bazilike u mjestu Breza, u blizini Sarajeva. Natpis je ugraviran na jednom od stupova bazilike. (* 1)